Fab tassen, het eigengereide merk van Nederlandse bodem, is gesitueerd aan de Keizersgracht in Amsterdam. Vanuit een monumentaal pand breidt ontwerpster en eigenaresse Fabienne Chapot haar tassen- en accessoiremerk Fab. uit over 14 landen verspreid over de hele aardbol. En met succes, o.a. de Nederlandse mode-iconen Doutzen Kroes en Renate Verbaan zijn al met een Fab tas gespot.

 

Droom waargemaakt

Chapot droomde als kind al van een baan als modeontwerpster en het hebben van een eigen bedrijf. Toen ze onder aan de ladder begon bij een reclamebureau, heeft ze haar droom niet losgelaten en sinds 2006 zagen de Fab tassen het licht. In haar werk komen ingrediënten aan bod die ze altijd wilde; een eigen bedrijf, veel reizen, contact met verschillende culturen en een product waar ze gek op kan zijn. O.a. de Emy Bag en de Purse, in alle soorten, kleuren en maten zijn zowel in Nederland als internationaal een enorm succes.

 

Geluk of wijsheid?

Of het geluk is of wijsheid, toch heeft het succes van Fab tassen veel te maken met 'op de juiste plek op de juiste tijd'. Zo kwam Fabienne een productieleider tegen op het juiste moment, kreeg ze via via het prachtige pand in Amsterdam te huur en ontdekte een inkoopster van de Bijenkorf 'bij toeval' de Fab tassen in een winkel. Volgens eigen zeggen heeft Fabienne Chapot niet veel obstakels gekend op haar weg naar succes met Fab. Wel heeft ze ten tijde van haar startup een aantal klanten vertrouwd die haar later niet meer konden betalen. Deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat ze wel wat harder is geworden.

 

Fab tassenIdeeën en succes

De ideeën die de eigenerasse van Fab heeft voor haar tassen komen overal vandaan: “Ik kijk veel rond en vooral in buitenlandse steden en plaatsen doe ik inspiratie op. Mijn hoofd houdt maar niet op. Maar de meeste ideeën heb ik 's avonds in bed. Dan zie ik soms gewoon een tas voor me. “ Op de vraag ''wat is de weg naar succes”, antwoord Fabienne met: “bedenk een plan, maar denk het niet dood. Als je erin gelooft doe je gewoon. Bedenk wel een worst case-scenario en bekijk dan hoe erg deze werkelijk is. Bovendien: zorg dat je iets doet wat je leuk vind, want dat is in mijn ogen een vereiste voor succes.”

 

Bron: Fashionscene.nl