Fred de la Bretonière is inmiddels een gevestigd merk als het gaat om tassen en schoenen. Al sinds 1970 maakt deze Nederlandse ontwerper naam in de modewereld met zijn eigen stijl gemaakt van plantaardig gelooid leer. De man achter het merk is – hoe kan het ook anders – Fred de la Bretonière. Hij begon als jonge gozer met het verkopen van leren armbandjes nadat hij de kunstacademie vaarwel zei. Dit bleek een succes te zijn en niet veel later breidde hij zijn activiteiten uit naar het domein van de tassen. Op dat moment – we spreken dus over de jaren zeventig – was alles wat er gemaakt werd in de tassenwereld niet veel soeps, naar de mening van De la Bretonière. Misschien wel bij de grote modehuizen, maar niet in Nederland. Dat moest dus anders en daar ging hij voor zorgen.

Marktkoopman

Ook dit werd een succes. Al ging hij eerst als een freelance marktkoopman van kraam naar kraam, bijvoorbeeld op het Waterlooplein. De la Bretonière maakte de hele collectie – al was deze nog niet zo groot – met de hand uit leer dat hij zelf verfde met aniline. Dit was indertijd behoorlijk vooruitstrevend, al was er nog geen grote afzetmarkt voor de tassen die hij maakte. De doorbraak van de tassen van zijn hand kwam toen Fred de la Bretonière een deal wist te sluiten met de Bijenkorf. Hij verkocht een paar honderd tassen aan het befaamde warenhuis en vanaf dat moment kon hij groeien.

Freds Atelier

In die tijd werkte hij vanuit een atelier en begon de la Bretonière ook schoenen te ontwerpen en maken. Toeristen en andere voorbijgangers die langs zijn werkruimte liepen raakten gefascineerd door de ambiance en de muziek die er vandaan kwam. Al snel begon hij zijn ontwerpen rechtstreeks aan geïnteresseerden te verkopen. Het ging ineens heel snel met de ontwerpen. Niet alleen de Nederlandse markt werd veroverd, maar ook het buitenland lonkte. Zowel binnen Europa als in Amerika was er buitengewoon veel interesse voor de ontwerpen van De la Bretonière. Het zakelijke gedeelte is echter nooit echt Freds pakkie an geweest. Hiervoor nam hij dus verschillende partners in de arm. Zo kon de ontwerper zich bezighouden met het creatieve proces.

Winkels Fred de la Bretonière

De volgende stap kwam: het openen van eigen winkels. Wederom werd dit een succesverhaal. In verschillende grote steden kwamen vestigingen van Fred de la Bretonière en blijkbaar zat het winkelend publiek hier met smart op te wachten. Inmiddels is het merk professioneel en heeft het verkooppunten over de hele wereld. Het merk Fred de la Bretoniere is een mooi voorbeeld van hoe een creatieve eenpitter kan uitgroeien tot een internationaal modemerk.

De meest succes volle tassen lijn is de bekende Tribe Serie.